Många hemsideägare är säkert inte medvetna om vad man kan göra i Google Search Console. Kort och gott så kan man få en översikt om hur ens sida presterar på Google, vilka sökord man syns på, vilka länkar man har in till sin sida, mm. Det är med andra ord som ett gratis SEO (Sökmotoroptimerings)-program.
Google Search Console är som en liten mini-SEO vy där du får en översikt över hur din hemsida presterar i Googles sökresultat.
Bra överblick över hur användare söker
Den mest användbara vyn är under resultat i menyn till vänster. Markerar man de 4 boxarna överst (även genomsnittlig CTR och genomsnittlig position) får man en detaljerad vy på relevanta söktermer för ens hemsida/verksamhet. Scrollar man ned här får man direkt se de vanligaste sökningarna, mest populära landningssidorna, hur mobilt presterar vs dator/surfplatta etc.
Här får man med andra ord en snabb överblick över vad folk söker för att landa på ens hemsida – en jättebra vy om man vill börja förstå hur ens användare söker och hur de når en, vilka sidor man kanske ska jobba mer med att optimera, mm.
Rapport om laddningstider mobilt på hemsidan.
Det går även att få tag på mer detaljerade rapporter om huruvida hemsidan har något fel, t.ex. om det finns sidor som har lång laddningstid. Här går det att få fram exakt vilka URL:er som bör åtgärdas, t.ex. optimera bildstorlekar bättre för att förbättra laddningshastigheten. Många användbara saker med andra ord och helt kostnadsfritt.
Externa länkar
I Google Search Console kan man också se alla sina externa och interna länkar vilket är användbar information för att snabbt få en överblick över sin länk-situation, både interna och externa länkar.
Kort sagt är Google Search Console ett bra komplement till ett vanligt SEO program eller bara en one-stop-shop till dig som enbart vill få en snabb överblick över hur sidan presterar sökmotormässigt.
Läs mer om hur Google Search Console fungerar.