1. ”Abandoned Cart recovery”
Ett av de först sakerna man bör ordna är ett automatiserat flöde för att få tillbaks de som lagt en produkt i varukorgen men som sedan övergett sidan innan köp. Detta är en ”no-brainer” att skaffa för din e-handel – ja allt annat är rena galenskapen!
Alla e-handlare lider i nån mån av att kunderna lägger produkter i varukorgen, skriver in e-post mm. men sedan lämnar siten innan köpet är genomfört. Det finns lyckligtvis en rad program som skickar ut skräddarsydd e-post för att påminna kunderna att de ska köpa produkten, och dessa leder förvånansvärt ofta till ett köp! Vet du inte vart du ska börja så sök bara på ”abandoned cart recovery” för din e-handelsplattform och installera ett sådant flöde så fort du bara kan och se pengarna börja komma tillbaka per automatik.
2. Se till att din varukorgs-sida är optimerad
Varukorgs-sidan är sista steget innan en kund börjar betalningsprocessen och är oftast punkten då kunden tvivlar mest på huruvida de ska fortsätta och köpa produkten eller få kalla fötter och dra sig ur. I Google Analytics kanske du ser att många lämnar sidan från just varukorgs-sidan. Detta är en viktig sida man oftast glömmer i sitt optimeringsjobb – se till att all information här såsom fraktinformation och priser stämmer överens med övriga hemsidan, och här kan det vara på sin plats att lägga till ”orosdämpande” trygghetsmarkörer såsom säker ehandel, klarna loggor samt recensioner.
En amerikansk datoråterförsäljare ökade sin årliga försäljning med 53 miljoner dollar genom att lägga till trygghetsmarkörer och support på sin varukorgssida.
Sov inte på varukorgs-sidan!
3. Ha all fraktinfo samt returpolicy tydligt utskriven på produktsidan.
Principen är att en potentiell kund inte ska behöva lämna produktsidan i onödan – skriv ut all nödvändig info på produktsidan så de inte behöver leta runt på hemsidan efter fraktinfo och liknande! Många landar direkt på en produktsida från exempelvis Google Ads, så se till att den innehåller allt man behöver veta för att tryggt kunna genomföra ett köp.
4. Integrera sociala medieflöden på produktsidan
Detta gäller särskilt för modeprodukter. Ett snyggt presenterat instagramflöde på produktsidan har en stor chans att öka konverteringsgraden. Ett plus är om produkten i fråga syns på dess specifika produktsida. Enligt Neil Waller på klockmärket Shore projects ökade deras konverteringsgrad med 19% efter att de börjat uppmärksamma produkterna med sociala medie-posts.
5. Ha recensioner.
Detta är vår sista punkt, men den viktigaste. Nästan 95% av shoppare online läser någon typ av recension innan köp. Enligt the Spiegel Research Center ökar konverteringsgraden relativt sett med 270% när man går från 0 till minst 5 recensioner. Ju högre pris man har, desto högre ökar konverteringsgraden när man applicerar recensioner. Så vänta inte med att börja fråga dina nöjda kunder om de kan skriva en recension!