Google Ads är ständigt i förändring, med nya annonstyper, funktioner, tillägg m.m. En viktig del för en Campaign Manager är att ständigt hålla sig uppdaterad så att man har koll på nya funktioner och inte blir tagen på sängen när gamla funktioner tas bort. Läs mer om några nya ändringar i Google Ads som släpps i år – såsom kontaktformulär direkt i en annons samt viktiga ändringar kring matchningstyper för sökord!
Kontaktformulär i annonsen – nu en verklighet
Google har nyligen släppt ett annonstillägg som innebär att man kan samla in kontaktformulär direkt i en annons. Formuläret visas som ett tillägg i annonsen och man designar det med att välja frågor, skriva beskrivningar och rubriker etc. Detta för att kunden inte ens ska behöva besöka hemsidan, utan kan skicka sin kontaktinformation i ett formulär direkt från Googles sökvy.
Det enda kravet från Googles sida är en sida med sekretesspolicy som de vill att man länkar till.
Läs mer.
”Broadify”-sökord försvinner i sommar
Google Ads tar bort MBM-sökord (som vi kallar ”Broadify”-sökord) (+sökord) och frasmatchade sökord kommer ta över sökord som tidigare behövde +modifierare. Detta är ganska stora nyheter för Campaign Managers där praxis ofta är att bygga upp sökorden med broadify-formen +sökord; detta kommer nu alltså att ersättas av fraser, såsom ”ett sökord”.
Hur det funkar i praktiken
Google ger exemplet på sökningen ”flyttjänster Stockholm till Göteborg” – tidigare skulle det bara matcha sökningen ”bra flyttjänster Stockholm till Göteborg” men inte matcha när ordföljden inte exakt matchade frasen, tex vid sökningen ”Stockholm företag flyttjänster till Göteborg”. Nu kommer det alltså ändras, frasmatchade sökord matchar bredare och inte bara vid exakt ordföljd. Tidigare var det enbart breda eller +modifierade sökord som matchade sådana sökningar– (och därför har de traditionellt varit de bästa sökordstypen).
Nu rullar Google alltså ut en ändring som kommer träda i kraft från och med februari i år och från och med juli 2021 kan man inte längre lägga till MBM-sökord (+sökord). Läs mer.