Hur har Corona-krisen slagit ut mot e-handel och annonspriser? Har priserna blivit billigare, finns det klipp att göra inom tex videoannonsering, är displaykampanjer billigare?
Google Ads-annonsering i Corona-tider
Tidningsbranschen rapporterar att försäljningen av digitala medier har störtdykt, (samtidigt som trafiken till nyhetssiterna ökat markant). Näthandeln har generellt minskat enligt en undersökning av Postnord med 3000 tillfrågade, särskilt i storstäderna, förutom inom vissa branscher såsom mat/livsmedelsföretag. Vad gäller för Google Ads? Har priserna blivit billigare, finns det möjligheter? Hur har Corona-krisen påverkat digital annonsering och har Googles policys ändrats?
340 miljoner dollar i annonseringsstöd
Google har rullat ut ett stödpaket till små och medelstora företag som annonserar på 340 miljoner USD i annonseringskrediter, vilket automatiskt började tillämpas med början på slutet av maj i år i samband med Covid-19-pandemin och dess påverkan på världsekonomin. Exakt i vilken omfattning svenska företag som annonserar kommer få ta del av annonskrediterna är något oklart, eftersom pengarna kommer fördelas på alla annonseringskunder i hela världen, men det är likväl en spännande nyhet.
Hårdare regler mot företag
Googles nya åtgärder är dock ett tveeggat svärd; man har nya hårdare regler mot företag som nyttjar Google Shopping gällande huruvida de säljer produkter relaterat till Corona-krisen såsom ansiktsmasker vilket faller under Googles regler om utnyttjande av känsliga händelser. I sådana fall måste företaget inte bara ta bort produkterna från Googles produktflöde utan även ta bort produkterna helt från sin hemsida.
Kostnadsskillnader under Corona-pandemin
Angående faktiska annonskostnader har vi inte kunnat se större skillnader före eller efter Corona-pandemin. En snabb koll över alla konton vi förfogar över visar på en marginell minskning av kostnad per klick februari-maj 2020 jämfört med samma period förra året, men vi har inte sett bevis på att annonseringen på Google Ads har blivit billigare vare sig gällande YouTube-annonsering eller vanlig text-annonsering. Med det sagt innebär det inte att annonsering på Googles plattformar inte är lönsamma, det är fortfarande den bästa källan för direkt konverteringsdrivande trafik, och YouTube-kampanjer är fortsatt mycket lönsamma gällande att få stor exponering för sitt varumärke till låg kostnad.
Annonseringsstrategi under Corona-krisen
Vissa kunder väljer att, liksom i panik dra i nödbromsen gällande Google-Ads annonseringsbudgetar under Corona-pandemin i och med att omsättningen sjunker, men det är helt fel strategi. Om man har färre kunder än vanligt är Google-Ads annonsering snarare än mer viktigt för att nå de kunder som söker efter ett företags produkter eller tjänster. Google Ads är ofta direkt konverteringsdrivande och fortsatt den enskilt mest effektiva annonseringsmetoden för att driva in nya kunder, och blir som sagt en än mer viktig källa under Corona-pandemin när omsättningar sjunker och kampen om kunderna hårdnar.
Av: Tomas Eriksson – SEM-expert Mediamind